Tuesday, 28 February 2012

Hujung minggu yang lalu ( 25 & 26 Februari 2012 ), saya dan suami berkesempatan menghadiri Bengkel Penulisan Novel yang dikendalikan oleh Cik Salina Ibrahim setelah hasrat ini lama tertangguh dek kesibukan tahap gaban. Dalam hati berat juga sebenarnya kerana kebiasaannya hujung minggu adalah hari bersama anak-anak. Namun ujar suami, sedikit pengorbanan diperlukan. Syukur anak-anak faham dan tidak banyak ragam ketika ditinggalkan dengan pembantu. Tiada langsung gangguan ditelefon bimbit kami.
Bengkel ini menarik bagi saya yang belum pernah menghadiri apa-apa bengkel penulisan kerana bilangan peserta tidak ramai, kurang dari 10 orang. Di antara 10 orang ini mempunyai profession yang berlainan tetapi minat yang sama – MENULIS.
Cik Salina yang lebih mesra disapa Cik Sal memang pandai mencuri perhatian kami. Lantas bengkel 2 hari yang berlangsung sehingga malam tidak membosankan. Meskipun jumlah peserta tidak ramai ( saya lebih suka begitu..kerana lebih akrab) tetapi setiapnya melontarkan idea yang tanpa henti. Berkongsi pengalaman dan cuba ‘mencantikkan’ idea rakan-rakan.
Cik Sal yang berlatarbelakang ilmiah dalam bidang undang-undang syariah telah menulis sejak usia belasan tahun lagi ( timbul rasa..macam dah terlewat aje aku ni..). Beliau bermula dengan genre puisi dan cerpen sebelum diperluaskan kepada genre novel. Antara novel nukilan beliau termasuklah Mahligai, Anjung Warisan, Kombinasi Bunga Cinta, Untukmu Hana, Atas Nama Kasih, Syurga Di Hati, Bukan Yang Pertama, Aina & Aini : Diva Kampung dan Tulis Cinta Dalam Hati. Beliau juga memiliki kumpulan cerpen Memaknakan Cinta dan 17 Antologi bersama yang kebanyakannya diterbitkan oleh DBP. Beliau juga banyak memenangi Hadiah Sastera.
Bagi saya yang masih ‘hijau’, bengkel ini telah berjaya 50 peratus merealisasikan impian saya kerana persembahan idea cerita saya telah berjaya menarik perhatian sebuah syarikat penerbitan ( kebetulan 2 editornya hadir sama ) dan memohon saya untuk menyampaikan kertas cadangan ( sinopsis dan rangka bab 1 & 2 ). Idea tersebut telah lama saya ‘jeruk’ kan dalam koleksi tulisan saya kerana saya sangat berhati-hati menyimpan ‘rahsia’ itu kerana ianya adalah kisah benar seorang sahabat 15 tahun yang lalu. Saya mengolahnya mengikut selera semasa.
Mulai sekarang, saya perlu lebih gigih dan target yang diberikan perlu ditunaikan. Kerana untuk berjaya saya kategorikan diri saya sebagai 10 peratus bakat dan 90 peratus usaha. Semoga selepas bakat diasah, saya akan menemukan sebaliknya. Kerana itu juga saya bagaikan tidak percaya, dalam tempoh 2 hari saya berjaya menghabiskan 2 novel setebal hampir 400 muka surat. Saya akan lebih banyak ketemu Cik Sal selepas ini bagi sessi bimbingan. InsyaAllah, semoga impian saya untuk menulis dan beramal kebajikan melalui bidang itu ditunaikan oleh TUHAN.
( Cik Salina, Norma - Tauke Syarikat Percetakan, Hidayah - Cikgu Sains kat Kluang, Me, Khairani - Cikgu Bahasa Melayu di sebuah sekolah swasta dan Kak Mona - Lecturer cum Director Open University...mereka semua memang berbakat sebab ada antaranya dah siap ada novel dan kami berjanji untuk satu projek usahama..:D)

Thursday, 16 February 2012

SWEET ENDING 2011 ACHIEVEMENT - PENJAWAT AWAM

Setelah genap 5 tahun saya berkhidmat di Kementerian Pertahanan, pada 3 Februari 2011 saya akhirnya dianugerahkan PEKERJA CONTOH KEMENTERIAN PERTAHANAN 2011. Kemenangan setelah melalui proses saingan yang sengit. Saya tidak pernah mengimpikan anugerah ini kerana sedari awal nawaitu saya bekerja adalah ikhlas dan jujur. Saya mahu menjadi insan jujur pada diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara.
Setiap yang mengenali saya selama sedekad saya bergelar penjawat awam, tahu cara bekerja saya. Menjadi kebiasaaan untuk hadir ke pejabat seawal mungkin meskipun waktu bekerja bermula jam 8.00 pagi. Ada juga kawan-kawan yang bertanya kenapa kau sampai awal sangat kat opis. Kau tidur kat opis ke?...soalan yang biasa. Kalau aku tido kat opis..tak kanlah aku sampai pagi-pagi ni still nampak vogue…ala diva..:-) Sebenarnya saya dididik oleh bos pertama saya untuk hadir awal supaya saya dapat melakukan aktiviti sampingan saya sebelum memulakan kerja. Takdelah tergopoh-gopoh nak pergi cari breakfastlah, nak ke toilet melakukan ‘rutin’ harian lah dan yang paling penting..nak menjengah fb untuk update status dan meninjau status orang..hehehe…
Senyuumm..posing wajib setiap kali terima hadiah...
Selama 11 tahun berkhidmat saya telah menerima semua anugerah di 3 buah kementerian yang saya naungi. Syukur kerana usaha dan komitmen dihargai. Tapi bukan itu pembakar semangat saya, hanya sampingan aje..prinsip saya dalam bekerja..jangan pernah mengeluh jika diberikan tugasan yang banyak, kerana jika banyak kerja yang diberi..maka banyaklah rezeki saya..ternyata benar…rezeki tak pernah putus, ada saje tawaran yang datang yang bak kata orang muda sekarang…massyyuukkkk… Jadi pada yang masih jauh perjalanannya, saya nasihatkan tak kiralah kita ni penjawat awam ke atau penjawat swasta…anggaplah segala tugasan yang diberi sebagai proses penambahan ilmu secara percuma. Manusia dipandang tinggi dan diberi penghormatan kerana ilmunya bukan kerana rupa atau harta. Setiap patah perkataan yang terbit dari mulut orang berilmu sangat tinggi nilainya kerana itu jagalah tutur kata. Walau dalam keadaaan marah sekalipun…jangan sekali-kali gunakan perkataan yang tidak baik kerana ia jelas melambangkan siapa kita.
Kepada rakan-rakan yang menitipkan ucapan tahniah, terima kasih sahaja yang mampu saya balas. Ingin sekali berkongsi hadiah dengan kalian andai berkesempatan mengumpulkan kalian semua. Kepada semua teman-teman penjawat awam di Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi, Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi dan Kementerian Pertahanan….anda semua adalah yang terbaik. Ukhwah kita jalin tanpa sempadan. Ini aje yang sempat ditulis kerana dihambat kesibukan yang teramat-amat. Ada kelapangan saya akan menulis catatan pengalaman saya selama 11 tahun sebagai penjawat awam yang ada manis, masam, masin dan pahitnya. Tapi meskipun pahit…itulah yang paling mujarab.
Nota: Ingin sekali satu hari nanti, saya melihat ada dikalangan anak didik saya menerima anugerah tertinggi seperti ini. Saya doakan…InsyaAllah. Pada saat itu, sayalah insan paling gembira…
Gambar yang terpampang di lobi MINDEF...semenjak itu, setiap kali naik lif..ditegur dan kena senyum.