BUMI KEMBOJA

Setelah penat berdepan dengan tugasan pejabat dan sosial yang melambak, pada 12 hingga 14 April yang lepas saya berpeluang menjejak bumi Kemboja atas beberapa urusan. Kesempatan ini saya gunakan untuk merehatkan minda sementelah perjalanan kali ini ditemani beberapa teman. Saya dan Puan Ruzinah telah terlebih dahulu menempah penerbangan ke Phnom Penh menggunakan MAS, manakala group Dato’ Rosini, Puan Rihatun Abddah, Puan Fauziah dan Tok Jah menggunakan AirAsia. Mereka sampai awal daripada kami ( suboh sapieee..kata org..). Seperti biasa akan ada teman di bumi Kemboja yang sudi menjemput kami di airport. Shahril telah setia menanti dan kami terus dibawa ke hotel Holiday Villa milik orang Malaysia. Macam biasa, saya sukar untuk meneruskan perjalanan sekiranya tidak membasahkan badan terlebih dahulu. Mandi manda kecepak kecepuk sekejap di bilik hotel dan kemudian kami terus menuju ke……..
Sebelum itu, ada sesuatu yang nak diceritakan dalam penerbangan saya ( MH 752 ). Oleh kerana seat yang tak berapa nak penuh, kami dipelawa untuk mendapatkan tempat duduk terbaik dibahagian belakang pesawat. Memang seronoklah sebab takde sape nak ganggu…senang nak pergi toilet sebab dekat. Sebelum tu, dalam pesawat kali ini kami agak pelik sebab cabin crew semuanya lelaki. Yang pwanita..biasalah diarahkan menjaga di business class. Saya macam biasa, lepas fasten your seatbelt…zzzzzz…Tahu-tahu Puan Ruzi dah ada kat kitchen dengan cabin crew…jual kerepek pisang home made rupanya…( mak dia yang goreng semalam..) Hasil ‘jualan’ kerepek pisang tu, kami dibekalkan dengan 4 kotak besar jus quava, 4 tin coke dan sebungkus besar kacang. Berbaloi jugaklah Puan Ruzi ‘berniaga’..hehehe. Lagipun menurut cabin crew tersebut, harga minuman kat sana agak mahal..so, bertuahlah kami kerana memilih MAS. Sayangnya kami berdua tak minum coke, tapi takpe..itulah yang menjadi ‘buah tangan’ untuk melegakan haus Sharil dan driver tempatan. Kami bagi semuanya pada mereka.
Masing-masing beria-ria tawar menawar…kami habis ribu-ribu dolar kat sini…:-) tetapi memang berbaloi..
Memancar….pilih aje yang mana suka
Pelabur Malaysia yang paling banyak melabur di Kemboja…hihi..
Saya suka pasar ini sebab berbumbung dan bannyyaakkk kipas..berbanding Ben Tanh Market di Vietnam yang sangat panas dan sesak.
12 APRIL 2012
Setelah check-in di hotel, of course kami tak kan buang masa. Terus aje berjumpa group pertama yang sedang tawar menawar. Tapi sebelum tu, waktu makan saya harus on time, kalau tidak..mulalah badan buat perangai. So, kami terus ke Restoran D’Nyonya. Kat sana Tuan Kolonel Adnan telah sedia menunggu, Penasihat Pertahanan Malaysia di Phnom Penh. Sebenarnya dah lama Kol. Adnan menjemput saya ke Phnom Penh, hanya sekarang saya berpeluang. Akhirnya hasrat itu tertunai juga. Saat memesan makanan, semuanya makan yang ringan-ringan aje tetapi tidak saya, Nasi Ayam menjadi pilihan. Saya harus makan nasi kerana setiap hari saya bersarapan sesuatu yang ringan iatu segelas quaker oat sahaja. Jadinya lunch wajib sesuatu yang boleh menampung tenaga untuk saya. No kudapan sebelah petang dan malam cukup dengan sesenduk nasi dan banyakkan lauk. Semuanya memang dah lapar. Kebanyakkan diantara kami memesan asam laksa dan kueyteow goreng. Tiba-tiba sampai beberapa pinggan buah mangga yang telah siap dipotong cantik. Perrrgghhh…sedap giler. Memang tengah musim buah mangga. Makan tak ingat dunia…. Kemudian datang pulak auntie yang jual batu permata ( kenalan baik Kol. Adnan ) bawa DURIAN. Memang cantik dan Nampak sedap sangat durian tu…tapi sayang..SAYA TAK MAKAN DURIAN…huhu. Puan Fauziah nampaknya memang ‘hantu’ durian. Sepinggan yang diperuntukkan untuk saya dan Puan Ruzi, habis dimakan. Lunch kami disulam dengan gelak tawa dan memang happening. Lupa sebentar status saya dikalangan mereka....hihi..
Makan tengahari di D’Nyonya…perut memang tengah lapar waktu ni..
Kunjungan pertama ini membawa kami ke beberapa tempat. Antaranya Russian Market atau dikenali sebagai Psar Toul Tom Poung. Senibina pasar ini adalah daripada colonial Perancis yang direka oleh Desbois. Pasar ini dibuka pada tahun 1937. Telah melalui proses pembaikan melalui dana dari French Developmeny Agency dan dibuka semula pada tahun 2011. Pelbagai barang didagangkan disini. Tapi ianya agak panas dan seperti biasa saya kurang ketahanan pada cuaca panas. Jadinya saya kurang ‘membuka dompet’ disini. Tetapi yang lain, sentiasa ‘membuka dompet’. Kemudian kami ke Central Market, bukan CM tau..hihi..juga dikenali sebagai Psar Thmei. Yes..disini saya agak suka sebab tempatnya luas dan berbumbung, lepas tu ada baannyaakkk KIPAS..hahaha. Kami agak lama disini ( bukan agak lagi..memag lama, sampai kedai tutup ). Dompet memang sentiasa ditangan saya. Antara barangan yang saya tertarik disini adalah batu permata. Memang matlamat saya kesini adalah untuk mendapatkan batu permata yang berkualiti untuk sekeluarga. Saya mencari Sapphire dan aquamarine. Alhamdulillah saya ketemu kedua-duanya dan tanpa fikir panjang saya beli aje meskipun kosnya agak beratus-ratus USD supaya matlamat saya tercapai. Selebihnya saya membeli beberapa cenderahati untuk keluarga dan kawan-kawan rapat. Menjadi kebiasaan saya akan membeli sesuatu yang pelik dan sukar didapati di Malaysia. T-shirt juga tak ketinggalan..memang murah..3 helai kosnya hanya USD5. Akibatnya hampir 20 helai saya borong. Mohon maaf kesemua dagangan itu tidak dapat saya pamerkan. Kalau nak tengok, tunggu raya nanti sebab semua batu permata itu akan dibentuk sedondon untuk kami sekeluarga…hehehe. Kedai pun dah tutup…lebih kurang jam 7 malam semuanya mengheret dagangan ke bilik penginapan. Puas????
13 APRIL 2012
Kami mempunyai sedikit ruang untuk meneruskan pengembaraan dibumi yang dibangunkan dengan airmata dan darah ini. Kami ke kawasan pedalaman untuk melihat bagaimana rakyat Kemboja menjalani kehidupan. Sepanjang perjalanan menggunakan van sewa, kami dapat melihat yang kaya dengan kekayaannya dan yang miskin dengan kemiskinannya. Jalanraya tidak begitu sempurna, jadinya perjalanan agak perlahan. Menurut pemandu pelancong kami, Karim..purata gaji rakyat Kemboja hanyalah sekitar USD50 sebulan. Bayangkanlah dengan amaun sebegitu, pastinya mereka makan ala kadar dan bersuka ria ala kadar juga. Teringat saya dengan jumlah itu semalam, saya membeli sebiji batu permata kecil berkualiti tinggi untuk dihadiahkan pada keluarga. Batu kecil itu sebenarnya sama dengan nilai sara hidup mereka sebulan. Bertuahnya kita.
Perjalanan hampir 45 minit itu membawa kami kesebuah tempat yang dikenali sebagai ‘The Killing Field’. Juga dikenali sebagai Pusat Genosid Choueng Ek. Choueng Ek adalah padang pembunuhan paling terkenal daripada 300 padang pembunuhan lain di seluruh Kemboja. Ianya adalah sebuah tapak peringatan. Entrance fee yang dikenakan adalah sebanyak USD5 dan kemudian kami dibekalkan dengan satu sistem audio dan kami boleh memilih bahasa yang kami kehendaki. Ketika memasuki ruang tapak pembunuhan ini kami telah diingatkan supaya berpakaian sopan, bercakap dengan suara yang perlahan dan jangan merokok. Untuk langkah selamat bagi saya yang memang gemar bergurau, kami ambil keputusan untuk berjalan berasingan. Mendengar pengkisahan mereka yang dibunuh beramai-ramai sememangnya meruntun hati. Hampir 1 ½ jam diperuntukkan disini. Untuk menceritakannya mungkin sukar kerana kejadian ini berlaku ketika Pol Pot dan Khmer Rouge memasuki Phnom Penh sekitar 17 April 1975 ( saat saya belum lagi dilahirkan..). Kesengsaraan mereka yang tergolong dari para cendiakawan dan bijak pandai ini berlangsung hampir 4 tahun. Jadinya, segalanya hanya mampu saya ceritakan melalui gambar-gambar dibawah.
Tempat pengumpulan tahanan sebelum dibunuh.
Pada akar pokok ini ada mangsa yang dibunuh.
Kubur yang digali dan menempatkan 450 mangsa.
Tapak kubur beramai-ramai.
Pakaian mangsa dan kain yang digunakan untuk menutup mata dan mulut mereka.
Cebisan kain yang masih tertinggal di atas tanah dan dilarang pijak!
Kubur yang menempatkan 166 mayat tentera tanpa kepala.
Di pokok inilah bayi-bayi dibunuh dengan kepala mereka dihentakkan ke batang pokok tersebut.
Tugu Peringatan yang menempatkan tulang dan kepala tengkorak hampir 9000 mangsa.
Setelah selesai ronda..baru boleh jumpa semula..Me and Pn. Ruzi.
Setelah habis round...Pn. Abddah, Pn. Fauziah,Tok Jah, Dato' Rosini, Me and Pn. Ruzi.
Setelah penat, tiba masa untuk isi perut. Kami menjamu selera di Restoran D’Wau pula kali ini. Saya yang sedang berdiet hanya makan ikan siakap kukus dan nasi putih sahaja disulam dengan air sirap bandung. Legaaa…Yang lain menjamu sup ekor Kemboja yang istimewa ( kata merekalah sebab…sekali lagi saya tak makan DAGING..hehehe). Sup tu dibuat dengan menggunakan sejenis daun yang rasanya masam manis dan daun tu hanya ada di BUMI KEMBOJA. Tengok mereka makan memang nampak best sangat tapi sentiasa ingat ‘DIET..DIET..DIET’. Lepas makan, kami pulang ke hotel untuk melegakan badan sementelah tadi kami ke kawasan pedalaman jadi banyak ‘benda’ melekat kat badan..tak selesa.
Sebelah petang, satu rancangan telah diatur..Cruise sepanjang Sungai Mekong. Memang best sangat. Saya dan Puan Ruzi berjanji pakai baju yang kami beli di F.O.S Kemboja. Sepanjang cruise yang mengambil masa lebih kurang sejam setengah, sessi bergambar ajelah…ada juga yang berborak dan seperti biasa, kami sulam dengan gelak tawa. Cruise ini disertai Shah dari JPM. Saya berpeluang melihat satu lagi kedhaifan hidup. Masyarakat yang berjuang hidup dengan sebuah perahu di atas air sungai bersama seisi keluarga. Sempat juga mereka melambai tangan pada kami dengan baju yang sangat-sangat lusuh. Terpandang saya pada baju dibadan…masih bau kedai lagi. Menurut Karim, mereka ini adalah warga Vietnam yang ‘derhaka’ pada tanahair. Mereka melarikan diri ketika perang meletus. Jadinya mungkin ini pembalasan untuk mereka, hidup di Kampung Atas Air. Sebagai manusia, walau apa pun sejarah hitam lampau mereka, simpati tetap meruntun dihati. Saya sekadar dapat melihat dan berdoa dalam hati moga tuhan berikan kekuatan kepada mereka andai ribut melanda, ikan jerung datang dan apa jua musibah yang berkemungkinan untuk terjadi. Kasihanlah pada anak kecil itu.
A Royal Museum...
Sebagai keluarga kerabat..wajib menjengah Royal Museum…Pn Ruzi, Pn Abddah, Me, Tok Jah, Dato’ Rosini dan Pn Fauziah.
Posing sebelum ‘belayar’…
Pilih..pilih..mana satu yang berkenan…
Hepi menghirup udara Sungai Mekong…
Asyik snap gambar orang..ada jugak terselit gambar saya…dengan mata yang menahan very hot sunset!
Penduduk di kampong air…inilah rumah mereka..perahu…
Setelah selesai aktiviti cruise, kami terus menuju ke Pejabat Kedutaan Besar Malaysia Phnom Penh untuk sessi ramah mesra dengan semua keluarga perwakilan. Saya teruja untuk melihat bangunan baru yang dibina ketika saya ‘memerintah’ akaun panjar…hehehe. Memang cantik dan sangat selesa. Makan malam kami ditaja oleh Shahril dan isterinya Ida. Ikan patin masak tempoyak, sambal tumis udang, sayur campur, sambal belacan dan ulam-ulaman. Meskipun saya tak makan DURIAN tetapi saya makan TEMPOYAK. Lebih seronok kerana dapat bekerjasama didapur..sempatlah saya goreng sayur campur dan ‘perangat’ ikan patin..hahaha. Lari diet saya mala mini, kebiasaannya hanya sesenduk nasi, tapi mala mini saya makan hampir 4 senduk dek penangan patin tempoyak. Sisa malam dihabiskan dengan berbual bersama dengan semua keluarga perwakilan. Mereka memang baik dan mengujakan apabila kami dijemput untuk datang lagi. Lebih seronok apabila Kak Pah ( Pegawai Pejabat Kedutaan ) mempelawa tajaan makan tengahari esok. Semestinyalah tidak ditolak..hahaha.
Saya suka gambar ni…cikgu ‘pinano’ yang vogue…hehehe..
Berhadapan RUMAH MALAYSIA – Chanteekkk!
The best thing in the world…friendship!
Dihadapan Kedutaan Besar Malaysia Phnom Penh yang dibina dizaman ‘pemerintahan’ saya…hahaha..
Pintu masuk Kedutaan Besar Malaysia.
We are looking forward for our next trip…InsyaAllah.
14 APRIL 2012
Hari terakhir dan bermakna hari untuk pulang. Ada beberapa jam lagi sebelum balik kami peruntukkan untuk bershopping lagi. Kami ke Russian Market sekali lagi dan kemudian ke beberapa outlet untuk mencari ‘buah tangan’ kawan-kawan yang baru teringat malam tadi. Selesai shopping and check-out dari hotel, kami meluncur laju ke rumah Kak Pah untuk jamuan tengahari. Ikan Talapia bakar, kerabu jantung pisang, sup ekor, masak lemak labu dan sambal belacan. Perrgghhh…memang kenyang perut. Terima kasih Kak Pah for lunch and terima kasih Shahril/ Ida for last night dinner. Superrbbb…walaupun mereka ni dah hampir 4 tahun meninggalkan Malaysia. Air tangan masakan kampong tetap segar.
Saat untuk berangkat, kami terpisah semula…saya dan Puan Ruzi ke kaunter MAS, manakala Dato’ Rosini, Puan Rihatun Abddah, Puan Fauziah dan Tok Jah ke kaunter Airasia. Satu perjalanan yang sangat indah di bulan April. Perjalanan ‘BUNGA APRIL’ yang penuh makna. Saya mendoakan agar BUMI KEMBOJA dirahmati dan rakyatnya diberi kekuatan bagi membangunkan sebuah Negara yang berlatar sejarah airmata, duka dan darah. Yang tahu dan rasa hanyalah mereka..kami hanya melihat dan tidak akan berhenti melihat kerana terlalu besar kemungkinannya untuk kami kembali ke BUMI KEMBOJA.
Pn. Ruzi, Pn. Fauziah, Pn. Abddah, Little Sufi, Tok Jah, Me and Dato’ Rosini… Meredah ‘pancaran matahari’ sebelum berangkat pulang…kenangan manis di BUMI KEMBOJA.
Ini aje foto-foto yang dapat dikongsi kerana selebihnya adalah seperti biasa…disimpan sebagai koleksi peribadi dan hanya untuk tatapan peribadi insan-insan yang melengkapkan hidup saya.
Tip yang dapat dikutip sepanjang 3 hari 2 malam di bumi Kemboja :
1. Syukur teramat kerana apabila merasa diri susah rupanya ada lagi insan yang 3X lebih susah…
2. Kunjungan terbaik adalah pada bulan Oktober hingga Disember kerana cuacanya sejuk.
3. Pastikan passport dan barang berharga tidak dibawa bersama ketika berjalan kerana banyak pencopet.
4. Kemboja tidak menyediakan wang syiling, perbelanjaan adalah menggunakan USD. Sekiranya ada baki dalam sen, anda akan menerima wang kertas dalam matawang Riel.
5. Jangan sesekali memasak air dari paip untuk diminum. Menurut mereka, meskipun dimasak 10X, kotorannya tidak akan hilang. So, beli aje air mineral.
6. Sekecil manapun nilai wang, adalah besar bagi mereka. Airmata saya menitis tatkala melihat seorang budak sujud dikaki kami memohon ehsan agar membeli sekampit jagung untuk diberi makan kepada burung merpati. Harga sekampit jagung itu hanyalah USD1.
7. Nilai persahabatan yang tiada sempadan meskipun dalam group kami terdapat VIP. Tetapi kami mesra dan enjoy.
8. Jangan beri tips yang banyak sangat kepada pemandu pelancong atau pemandu van kerana dikhuatiri mengganggu market. Cukup sekadar antara USD30 – USD50.
9. Jika terserempak dengan kemalangan, jangan cuba nak jadi hero untuk menyelamatkan kerana selepas sampai kehospital dan semua urusan selesai, mangsa akan membuat helah dengan menuduh kita sebagai orang yang bersalah.
10. Untuk yang datang bukan tujuan bershopping, bagi trip 3 hari 2 malam, USD300 sudah cukup memadai :
i) Hotel : USD35 pernight ( Twin Sharing..so make sure pergi dgn kawan yang boleh duduk sebilik kerana kos akan jadi lebih murah )
ii) Sewa van ( 9 seater ) – USD20 untuk 3 hari
iii) Makan – USD50 untuk 3 hari ( sekiranya tanpa tajaan…hehehe )