PANDANGAN CINTA TANPA KATA BUAT INSAN BERNAMA

Telah lama diri ini tidak menumpahkan tintanya menzahirkan kecintaan pada manusia. Sekian lama cintanya pada nilai kemanusiaan dan ketuhanan. Namun keadaan mengubah segalanya, penzahiran rasa yang penuh tulus, ikhlas yang terpendam sekian lama, dengan harapan ada jawapan di penghujungnya. Bait-bait kata hanya biasa…..luahan rasa seorang teman pada aku dan aku garap istimewa buat mu teman moga kau menemukan makna….
PART I
Sukar memulakan gerakan tangan ini,
Menulis dan meluahkan yang terpendam di dasar hati,
Tidak pernah sekali pun aku sangka,
Insan sekuat aku,
Dengan kekuatan semangat naga 1976,
Yang aku bawa dan tanam sekian lama,
Menjadi ‘makanan’ fizikal dan rohaniah ku,
Mengimbau pandangan sesaat bertahun lalu,
Pandangan yang memukau,
insan tanpa matang seperti aku,
Menggetar seribu rasa,
Menyentap kalbu, bagai tanda jatuh cinta,
Bagaikan ada rantaian,
Namun apa daya……ada egois antara kita,
Pandangan yang sarat pengertian,
Dibiarkan tanpa kata.


Bertahun perjalanan diselusuri,
Tidak sedikit pun ingatan padanya terpadam,
Dalam tiap doa ku,
Ada ruang buat mu,
Moga tuhan pertemukan kita
Biarlah dalam apa jua keadaannya,
Aku Redha Tuhan…..
Meskipun ketika itu, aku cukup akur…
Tiada istilah memiliki,
Hanya hati yang tahu.


Dalam keletihan semalam aku disentak,
Kerdilnya aku disisi Mu Tuhan,
Ribuan doa yang aku panjatkan,
Hari ini Engkau kabulkan, tanpa sisa ragu..
Didepan mata ku dia berdiri,
Debar makin debar,
Sebak ku tahan, nafas seolah tersekat,
Tuhan beri aku kekuatan,
Tidak rebah pada emosi,
Melihatnya….pandangan tanpa jemu,
Aku bagai dirajut rindu,
Entah dari mana datangnya..
Genggamlah tangan ini,
Yang sekian lama aku tunggu……




Taman Tasik Keramat
6.36 pm
27 Jun 2011


PART II
Bermulalah fasa rindu dalam hidup ku
Jauh bedanya dengan rindu yang dulu
Rindu yang rahsia hatinya tidak aku tahu
Rindu yang rahsia hatiku telah lama ada

Pertemuan demi pertemuan,
Merapatkan lagi jurang yang dulu
Kita ciptakan
Akhirnya aku tahu, ada kau dalam hati ku dan
Ada aku dalam hati mu
Sesuatu yang cukup membahagiakan
Kini saban sore,
Aku akan berada di taman ini
Merindu dan merintih
Mengharapkan keajaiban kau hadir tanpa duga
Ya Tuhan
Kenapa airmata ini harus tumpah
Meski ramai teman
Menitipkan semangat tanpa henti
“ Ja, mana diri kau yang sangat kuat selama ini, jangan tunduk
mengalah, cari kekuatan dan kami setia untuk apa jua…demi kau sahabat”

Mungkinkah ini balasan
Atas apa yang pernah aku perbuat
Melukakan hati insan-insan
Yang pernah ingin mendampingi
Ternyata sakitnya yang belum pernah aku rasa
Antara rindu dan sayang
Antara rindu dan hormat
Aku redha, aku redha…
Makin aku dekat dengan Mu Tuhan
Makin ujian memaksa ketabahan
Namun sekuat manapun aku….wanita
Tercipta dari rusuk Adam yang lemah.


                                                                                                
Taman Tasik Keramat
                                                                                                28 Jun 2011
6.23 pm
PART III
Tuhan,
Aku mohon bantuan
Mengapa rindu ini makin tebal
Mengapa perasaan ini tiada haluannya
Saban petang
Jerih rindu pasti menjengah
Namun tetap ku gagahi
Kuatkan hamba Mu ini Tuhan

Aku akui
Dulu memang ada rindu
Tapi kini lebih rindu
Tolonglah titipkan kekuatan
Buat insan selemah aku
Egonya diri mu
Melepaskan lelah rindu ini
Ditanggung aku sendirian

Senja ku sunyi sepi
Hati ku makin rawan
Terkadang terasa berdosanya diri
Tapi itulah aku
Dengan batas-batas duniawi, lemahnya manusiawi
Lantas terlontar…..mengapa harus jumpa
Mana mungkin aku menidakkan
Cinta yang pernah hadir
Cinta yang sentiasa lama aku tunggu dalam diam
Tanpa suara hanya dalam jasad hati ku
Rindu ingin jumpa
Tapi aku insan yang dilahirkan
Percaya pada ketentuan tuhan
Apa yang disuratkan pada ku
Itulah yang terbaik untuk ku sebagai hamba Nya
Pasrah dan redha adalah jalan keluar
Yang pasti menjadi pilihan ku
Atas petunjuk Mu jua.


                                                                                                Taman Tasik Keramat
                                                                                                04 Julai 2011
6.24 pm
                       

Comments

Popular Posts