ISTANBUL - BERJALAN KAKI TANPA PENIPUAN



Peluang ke Istanbul tidak pernah menerima penolakkan daripada saya. Diarahkan seperti satu anugerah yang saya idamkan. peluang untuk berkunjung sebagai percutian peribadi juga tidak menjemukan. Kota ini tidak jemu untuk dikunjungi. Tiga (3) kali berpeluang menjejaknya menjadikan saya sangat ‘lorat’ kerana peluang seperti ini jarang-jarang ditemui.

Saya bermula dengan jalan kaki dan sehingga berhari-hari masih juga. pemandangan yang menarik sepanjang jalan.

Keterujaan saya pada bangunan yang ada dengan gelagat masyarakatnya. Berhati-hati bila tawar-menawar dan menerima harga yang murah. Saya pernah meninggalkan nombor telefon dengan jangkaan baik bahawa senang untuk berurusan di masa akan datang. Rupa-rupanya bahaya juga kerana melalui nombor telefon mereka boleh menjejak kita. Terpaksa saya bermain block mem-block nombor mereka. Jadi hati-hati bila memberikan sebarang nombor.

Laluan ini sangat dejavu bagi saya. Banyak kenangan atas rel trem. 


Berjalan kaki di sekitar Kota Istanbul adalah perkara terbaik yang telah saya lakukan meskipun memenatkan sangat. Selain melatih kaki, saya juga dapat melihat dan merasai hampir kesemua perkara tentang Istanbul. Beranikanlah diri untuk pergi meneroka sendirian, Istanbul tidak menakutkan kerana segalanya masih halal disini, tidak akan kelaparan. Segalanya masih aman di sini, tidak mengerikan.
Dalam tidak mengerikan, berlaku juga insiden saya ditipu semasa menaiki sebuah teksi dipandu rakyat tempatan. Nota USD50 yang saya hulurkan dengan cepat mereka bermain silap mata dan saya tertipu hampir dua keping nota. Justeru, tindakan berjalan kaki adalah yang terbaik tanpa menjanjikan sebarang penipuan berlaku.


Puas saya berjalan kaki di Istanbul dengan bunga kecil di kepala!


Setelah penat berjalan, sesekali duduk berehat.



Menginap dihotel bertaraf sederhana memadai tanpa perlu bermewah-mewah. Ini kerana merugikan apabila asyik terbaring di bilik hotel berbanding berjalan kaki memberikan nikmat pada mata ke atas sebuah pemandangan mengagumkan. Jika anda mahu ke Istanbul, cubalah Hotel Mevlana. Cukup selesa bagi pandangan saya. Di kawasan hotel dipenuhi dengan deretan kedai bertaraf silam. Saya suka panaroma itu yang dipenuhi dengan gelagat masyarakat tempatan ditambah dengan penyeri gelagat pelancong.

Pemandangan rare pada kita tapi sesuatu yang biasa bagi masyarakat wanita di sana.


Selamat meneroka Istanbul jika diberikan rezeki. Ingat! Jalan kaki saja sudah memadai tidak perlu sebuah mobil yang akan merugikan kunjungan. 

Pemandangan wajib dari balkoni hotel.


Comments

Popular Posts